1. Kartlägg behoven
Vad skall webblösningen
användas till? Vilka funktioner krävs. Gör en första kravspecifikation.
Nedan följer krav som
man kan tänkas sätta på själva webbpubliceringsverktyget och dessutom svar på
hur väl Dynamix CMS stödjer dessa krav.
2. Webbpubliceringsverktyget skall vara användarvänligt
Det är viktigt att man
snabbt och enkelt kan komma igång att använda systemet. Det skall vara en låg
inlärningströskel?
Det är också av stor
vikt att systemet är snabbt att jobba med. Ett trögt system kan inte upplevas
som användavänligt.
Man vill lätt kunna se
resultatet av sitt arbete innan det publiceras. I de verktyg som har stöd för
äkta WYSIWYG redigeras innehållet direkt i sidan. Man ser hur sidan kommer att
se ut publicerad under tiden som man redigerar innehållet.
Dynamix CMS
är ett mycket användarvänligt system som är snabbt att arbeta med och har stöd
för äkta WYSIWYG.
3. Är verktyget flexibelt när man tar fram sin design?
Det
webbpubliceringssystem du väljer bör aldrig sätta några begränsningar på den
grafiska formen. Det är ganska vanligt att man justerar den grafiska formen för
webbplatsen och om man då vill återanvända innehållet är det viktigt att det är
enkelt att påverka den layout och form.
Det är bra om innehållet
är helt separerat från formenför det
förenklar migrationen till en nya form och underlättar möjligheten till
återanvändning av innehåll i andra lösningar.
Dynamix CMS
sätter inga som helst begränsningar på den grafiska formen. Finns det stöd i
webbläsaren går det att göra i Dynamix CMS. Webblösningen kan anpassas utifrån
företagets grafiska profil och krav.
Dynamix CMS separerar innehåll och form.
4. Stöds responsive design?
En webbplats skapad med responsive design anpassara sig
utifrån besökarens plattform. Användarupplevelsen blir bra oavsett om man
surfar via en mobil, surfplatta eller dator. Webbpubliceringsverktyget bör ha
stöd för webbplatser med responsive design. Det bör även finnas stöd för att
kunna se hur webbplatsen upplevs i olika plattformar direkt i
redigeringssgränssnittet.
Dynamix
CMS har stöd för responsive design. Det finns även bra stöd för att förhandsgranska
och redigera webbplatsen som den ser ut i olika plattformar (ex telefon och
surfplatta).
5. Skapas det tillgängligt innehåll och följer publiceringsverktyget de
standarder som finns?
Det finns standarder
som beskriver hur en webbplats tekniskt sett skall vara kodad. Idag bör en
webbplats vara uppbyggd på standarden XHTML eller HTML 5.
Om ni är ett
offentligt företag så finns det vissa krav på den webblösningen. Webblösningen
skall så långt som möjligt vara anpassad för funktionshindrade.
På sidan http://webbriktlinjer.se/ kan man finna ”Vägledningen för webbutveckling
(fd 24-timmarsvägledningen)” som är de officiella riktlinjerna för hur man bör
arbeta med webbplatser inom offentlig sektor i Sverige.
Även den privata
sektorn kan med fördel använda dessa riktlinjer.
Publiceringsverktyget
bör ha stöd för att skapa mallar och funktioner i webblösningar som följer
dessa riktlinjer.
Dynamix CMS
underlättar och stödjer riktlinjerna för en funktionshinderanpassad webbplats.
5. Underlättar publiceringsverktyget för sökmotorer?
Att komma högt upp
bland sökträffarna på hos sökmotorerna (ex Google) är av stor vikt för de
flesta företag. Webbpubliceringsverktyget bör ha bra stöd för att underlätta
detta. I detta innefattas stöd för:
Korrekt
kodade mallar och funktioner. Ordenligt strukturerat innehåll med korrekt
utformade rubriker och stycken.
Sökmotorvänliga
URL:er (adresser). Sökmotorvänliga adresser är bl.a. adresser som
innefattar text med anknytning till innehållet. Ett exempel på en bra
sökmotorvänlig URL är nedanstående URL som är en adress till en specifik
produkt i en webbplats: http://www.företagsnamn.se/produkter/produktkategorinamn/produktnamn
Stöd för
inläggning av Titel för sidor samt meta-data såsom beskrivning och sökord.
Stöd för
Google Sitemap
Stöd för
analys av innehållet och varna vid innehåll som inte är bra ur ett
SEO-perspektiv.
Dynamix CMS
har ett starkt stöd för att få din webbplats sökmotorvänlig. Ovanstående
funktionalitet finns i systemet.
6. Är det ett publiceringsverktyg med releaser och enkel uppgradering?
Det är viktigt att webbpubliceringsverktyget
är en riktig mjukvara med riktiga releaser så att det går att uppgradera
systemet när nya funktioner och buggfixar tillkommer.
Dynamix CMS
är en riktig mjukvara som uppdateras kontinuerligt. Vid uppdateringar körs ett
uppdateringsprogram.
8. Bibehålls formateringarna när du kopierar text från ditt ordbehandlingsprogram?
Det är viktigt att textformat
(ex rubriker, stycketext och fetstil) följer med när man klistrar in text från
exempelvis MS Word. Rubrik 1 i dokumentet skall få samma utseende som Rubrik 1
i webbplatsen. Det är dessutom viktigt att det inte följer med en massa extra
onödig HTML-kod från ordbehandlingsprogrammet när man klistrar in innehåll i
webbplatsen.
Dynamix CMS
bibehåller rubrikformat, tabeller mm men tvättar bort specialformaterade delar
för att webblösningens utseende skall bibehållas genom hela lösningen.
9. Planera för framtiden
Vilken flexibilitet
finns det i systemet när det kommer till att utveckla framtida funktioner i
webbplatsen. Är det enkelt att göra ändringar?
Dynamix CMS
är känt för sin flexibilitet. Det är enkelt att bygga ut och det är lätt för
utvecklare att få koda strukturerat och framtidsäkert.
10. Stödjer publiceringsverktyget de webbläsare och operativsystem
redaktörerna arbetar med?
Vad använder ni för
programvaror internt? Om ni använder er av Mac och Internet Explorer så måste
Webbpubliceringsverktyget stödja detta.
Dynamix CMS
har från version 6 stöd för Mac, PC och de populäraste webbläsarna såsom
Chrome, Internet Explorer, Firefox och Safari .
11. Kan man styra behörigheter för redaktörer och besökare
Med behörigheter kan man styra vad redaktörer och besökare får
göra och inte göra. Man kan bygga strukturer i webbplatsen som enbart en grupp
av användare har tillgång till.
Dynamix CMS
har mycket bra stöd för att hantera behörigheter av samtliga delar av en
webblösning.
12. Behövs integration mot era centralt lagrade användare?
Om ni inte vill hantera användare på flera ställen bör
systemet ha integration mot den användardatabas ni använder er av (ex Active
Directory eller Novell NDS). Detta är ett vanligt krav när Intranet tas fram.
Dynamix CMS
har stöd för AD-användare och kan relativt enkelt kopplas ihop med andra
katalogtjänster.
13. Skall webbpubliceringsverkyget användas för flera webblösningar inom
organisationen?
Om systemet skall
användas till flera webbplatser i er organisation så kan det vara en fördel om
systemet stödjer hantering av fler webbplatser i samma lösning (s.k.
multisite-funktionalitet)
Dynamix CMS
har stöd för hantering av flera webblösningar i samma instans.
14. Hur ser licensmodellen ut och vad blir totalpriset?
Red ut vad det innebär
att äga systemet över tiden. Hur ser licensmodellen ut? Vad finns det för
årliga kostnader? Vad kostar det att ta fram mallar och funktioner.
Dynamix CMS
kommer med en årllig licensavgift. Då utvecklingsplattformen gör det effektivt
att bygga webblösningar brukar totalpriset hamna på en konkurrenskraftig nivå.
15. Vad krävs för att drifta webblösningen?
Vilken teknisk
plattform krävs för att drifta webblösningen? Vilka hosting-lösningar finns? Om
ert företag har någon policy att arbeta med någon speciell teknisk plattform av
driftsskäl så bör publiceringsverktyget stödja detta.
Dynamix CMS
behöver en MS Windows Server och MS SQL som databas. Kontakta oss för
webbhostingsupplägg i delade miljöer.
16. Fråga efter referenser
Fråga leverantören
efter referenser som du kontaktar för att ta reda på hur nöjda de är.
Här kan du
se några nöjda Dynamix CMS-kunder.
2015-03-02